Syksyni talouspäällikkönä


Syksyni talouspäällikkönä

 


 

Mistä kaikki sai alkunsa?

 

Aikoinaan lukiossa talousmatematiikan kurssilla ajattelin, että en kuitenkaan koskaan tulisi tarvitsemaan tällaisia laskuja ja kunhan vain pääsisin tämän kurssin läpi. Myös yhteiskuntaopin talouskurssi tuotti hankaluuksia ja pääsin sen kurssin juuri ja juuri läpi. Tässä olivat siis minun taloustietoni pohjat ennen ammattikorkeakoulua: ei lähes mitään. 

 

Ammattikorkeakoulussa kävin yhden taloudellisen ajattelun -kurssin, josta minulle ei hirveästi jäänyt käteen. Etäopiskelu vaikeutti keskittymistäni sekä kun pohjataidot olivat vähäiset, oppimisesta en saanut melkein mitään irti. Kaikesta tästä huolimatta olen aina ollut kiinnostunut talousasioista ja niiden huolehtimisesta. 

 

Kun perustimme Samoa Projektit osuuskunnan, ilmaisin heti kiinnostukseni taloustiimiä kohtaan ja kuinka haluan päästä oppimaan talousasioista oikeasti käytännön kautta. Pääsin taloustiimiin mukaan ja toimin keväällä 2021 pankki- ja maksukortti asioiden vastaavana. Tällöin talouspäälikkönämme toimi Aleksi ”Kolu” Kolunsarka.

 

Kevään lopulla Kolu soitti minulle ja kysyi minulta, lähtisinkö syksyksi talouspäälliköksi. Ajatus ehkä hieman säikäytti minua aluksi, minustako talouspäle? Kolu kertoi vahvuuksistani sekä mahdollisuudesta kehittyä ja vaikuttaa isompiin asioihin. Loppupeleissä innostuin ideasta ja päätin lähteä haastamaan ja kehittämään itseäni talouspäällikön roolissa.

 

Tallaajasta talousguruksi

 

Syksy 2021 saapuu ja olen valmis hyppäämään tehtävääni. Päätin hakea itselleni taloustiimin ympärilleni, jotta en jäisi yksin talousasioiden pariin. Tiimiini sain mukaan Miljan ja Santun. Teimme heti syksyn alussa työnjaon keskenämme: Santtu vastasi Roihusta, Milja raporteista sekä kuiteista ja minä kirjanpidosta sekä laskuista. Yhdessä kävimme myös yhteiset asiat läpi sekä pystyimme keskustelemaan ja sopimaan järkevästi Samoan raha-asioista. En olisi voinut kuvitella parempaa tiimiä ympärilleni. Heidän kanssaan työnteko onnistui paremmin kuin hyvin. 

 

Erittäin paljon uusia asioita tuli eteeni, joista minulla ei aiemmin ollut hajuakaan. Niin uusia kuin aiemmin opittuja käsitteitä tuli arkipuheeseen käyttöön. Netvisor ja Roihu: kaksi minulle ennestään tuntematonta asiaa tulivat lähes päivittäisiksi työkaluiksi. Yleiset yrityksen talousasiat ja budjetointi oli tarkasti mietittyä Ja paljon muuta, mitä en olisi tiennyt tai oppinut ilman talouspäälliköksi lähtemistä. 

 

Myös taloustiimin kanssa on ollut rankempiakin hetkiä, kun useita kuitteja oli jäänyt muilta tiimiläisiltä skannaamatta, raportteja on ollut myöhässä, laskuja jäänyt maksamatta tai unohtunut lähettää ja muita sekoiluja. Tällaisina hetkinä koin erittäin paljon stressiä, sillä tilanne oli ollut minulle aivan uusi. Käsissämme oli koko osuuskuntamme talous. Näistä olemme kuitenkin selvinneet ja saaneet myrskyt taannutettua. 

 

Avoimuus taloustiimin ja muun tiimin välillä olisi pitänyt olla avoimempi. Olisimme tarvinneet joka viikko pienimuotoisen palaverin tai hetken, jossa olisimme voineet käydä koko tiimille sen hetkelliset talousasiat läpi. Tällöin olisimme varmasti välttyneet isoimmilta sekoiluilta. Tästä siis vinkkiä seuraavalle talouspäällikölle. 

 

Mitä kevät tuo tullessaan?

 

Olen kiitollinen ja ylpeä itsestäni, että otin tämän mahdollisuuden ja lähdin talouspäälliköksi. Ilman tätä, olisin mahdollisesti vieläkin tietotaidoiltani siellä pohjakerroksissa. Olen kiitollinen myös taloustiimilleni, sillä heidän ansiostansa talousasioista huolehtiminen on tuntunut mukavalta hommalta. Vaikka huolehtiminen tuntuikin mukavalta, opin erittäin paljon asioita, joita voin viedä myös käytäntöön niin yrityselämässä kuin henkilökohtaisessa taloudessa. 

 

Keväällä 2022 valitsemme jälleen uuden talouspäällikön hoitamaan Samoan taloudesta. En itse pysty jatkamaan enää tässä roolissa, vaikka kuinka mukavaa se olisikin. Muut projektit tulevat viemään aikaani ja samalla haluan avata tämän mahdollisuuden muillekin osuuskuntamme jäsenille. Kannustan ehdottomasti tällaiseen rooliin lähtemistä, sillä se on ollut erittäin opettavainen kokemus minulle ja olen saanut niin paljon syvempää ymmärrystä yrityksen talousasioihin.





-Saara

 

Kommentit

Suositut tekstit