Se, joka huutaa kovimmin, saa palkinnon
Muistan lapsuudestani huutokilpailuja. Kokoonnuimme kavereiden kanssa koulun kentälle illalla, ja huusimme tyhjyyteen vuorotellen. Yleensä pojat saivat kovimmat karjahdukset, tytöt puolestaan olivat kovimpia kiljumaan. Koulussa yleensä suosituimmat tyypit olivat niitä, ketkä saivat muut nauramaan ja olivat kaikkien kavereita. ”Luokan pelle” on varmasti tuttu ilmaisu sinullekin, joka tätä nyt luet. Luokan pelleä ei koskaan otettu tosissaan, mutta hänen seurassaan viihdyttiin. Hän kertoi vitsejä, tarinoita ja oli ehkä jopa hieman uhkarohkea. Luokan pelle oli valmis tekemään mitä vaan naurureaktion vuoksi.
Olen huomannut, että samanlainen asetelma elää yhä edelleen,
eikä se ole pelkästään koulumaailman ilmiö. Myös työelämässä porukkaan mahtuu
aina yksi luokan pelle. Mietin joskus, onkohan luokan pellellä joskus vaikeaa.
Hänhän on yleisesti pidetty ja hauska henkilö, ja sulautuu porukkaan kuin
porukkaan. Mutta jos luokan pelleltä riisuu pelleasun pois, mitä jää jäljelle?
Mitä luokan pelle tekee, kun hän menee kotiin ja on yksin? Ajatus saa minut
surulliseksi heidän puolestaan, jotka ovat joskus rakentaneet identiteettinsä
luokan pelleyden varaan. Pohdin, onko rooli pysynyt heillä myös aikuisuuteen
asti. Pohdin, mitä tunteita se on jättänyt varjoon, ja mitä kokemuksia sillä on
ehkä yritetty peittää. Nuoruusikään kuuluu ainakin oman empiirisen tutkimukseni
mukaan itsensä etsiminen ja niin sanottu eksistentiaalinen kriisi: kuka olen,
mikä on minun paikkani ja miksi ylipäätään olen olemassa? Myös luokan pellen
elämässä saattaa tulla hetki, kun hän siirtyykin ala-asteelta yläasteelle, ja
luokka vaihtuu. Uudessa ryhmässä onkin toinen pelle. Pellejä harvoin voi olla
kaksi, joten henkilöt joutuvat jonkin sortin sosiaaliseen taisteluun. Kummalla
on paremmat jutut ja kummalla on enemmän ”seuraajia”. Häviäjä saattaa
tilanteessa kokea merkityksettömyyttä. Roolit menevät uusiksi, ja ahdistus
valtaa mielen. ”En osaa tehdä muuta kuin naurattaa muita.”
Olen kuullut sanottavan, että meillä suomalaisilla on tapana
pukea epävarmuudet nauruun. Surulliset asiat hoidetaan ”ilon kautta” ja
huumorilla. Ymmärrän periaatteen siitä, että elämää ei kannata ottaa vakavasti,
mutta missä menee raja ikävien tunteiden naamioimisessa ja hyvässä huumorissa? Liittyykö
luokan pellenä oleminen myös itsetuntoon ja sen rakentumiseen? Erään MIELI ry:n
artikkelin mukaan hyvä itsetunto tarkoittaa myönteistä realismia omista
mahdollisuuksista ja rajoitteista (MIELI ry). Hyvän itsetunnon omaavan ihmisen
ei tarvitse pönkittää omaa osaamistaan jatkuvasti, eikä hänen tarvitse arvostaa
itseään pelkästään muiden ihmisten hyväksynnän kautta. Hyvä itsetunto on niin
sanotusti optimistista realismia – osaat tunnistaa todelliset vahvuutesi, mutta
hyväksyt samalla heikkoutesi. Se on myönteinen, mutta totuudenmukainen arvio
itsestä (MIELI ry).
Hyvä itsetunto rakentuu jo lapsuudessa. Jotkut ihmiset
omaavat luontaisesti paremmat geenit hyvän itsetunnon rakentumiseen, mutta
kasvatuksella sekä ympäristöllä on myös suuri vaikutus itsetunnon kehittymiseen.
Haluan muistuttaa, että sinun ei tarvitse huutaa kovimmin ollaksesi arvostettu
ryhmässä. Ihmiset kyllä huomaavat vahvuutesi tekojesi kautta. Olemalla läsnä
omana itsenäsi erilaisissa elämäsi tilanteissa, annat muille mahdollisuuden
nähdä sinut sinuna. Mutta tämä ajatus pelottaa monia. Sosiaalityön
tutkimusprofessori Brené Brown julistaa haavoittuvuuden olevan oikeasti
rohkeutta ja vievän kohti autenttisuutta, aitoa itseä (Kirsikka, naiseudunvoima.fi).
Tunne siitä, että olet tullut nähdyksi ja kuulluksi, tulee haavoittuvaisuuden
kautta. Kun olemme toistemme kanssa haavoittuvaisia, emme enää hallitse ja
yritä vaikuttaa elämään. Yrittämällä kontrolloida jokaista elämämme kohtaa,
menetämme suuntavaistomme. Räpiköimme veden pinnalla yrittäen haalia pakkaa
kokoon, mutta emme koskaan etene kohti rantaa. Pahimmassa tapauksessa lähdemme
siis uimaan kohti aurinkoista vastarantaa, mutta päädymme palaamaan omalle
rannallemme haikeasti vastarannalla katsoen.
Haavoittuvuuttakin voi harjoitella. Jos entinen luokan pelle
huomaa, että hänen totuttu roolinsa on viety, voi hän tehdä kahta asiaa:
uhriutua ja jäädä paikoilleen tai todeta, että hänellä on nyt uusi ja
ainutlaatuinen tilaisuus löytää itselleen aivan uusi rooli. Sellainen, joka kuvaa
enemmän häntä itseään totuudenmukaisesti.
Luokan pelleys ei kuitenkaan ole mikään huono rooli. Floridan
yliopiston antropologi ja Nasan neuvonantaja Jeffrey Johnson on sanonut, että
luokan pelleillä on ryhmädynamiikan kannalta tärkeä rooli moraalin nostajana ja
jännitteiden lievittäjänä: ”Kun elät suljetussa ympäristössä pidentyneen
ajanjakson, jännitteet todennäköisesti kasvavat. On elintärkeää, että mukana on
joku, joka auttaa kaikkia tulemaan toimeen, jotta ryhmä voi tehdä tehtävänsä ja
palata turvallisesti kotiin.” (Tekniikan maailma 2019.) Arvostan tällaisia
ihmisiä, joilla on valloittava kyky kerätä porukka kasaan ja päästä yli
vaikeista asioista niin, että kaikilla on lopuksi hyvä mieli. Tätä piirrettä
kannattaa vaalia. Tärkeää on kuitenkin tunnistaa käyttäytymisen motiivi. Sinulle,
joka aina huudat kovimmin: älä huoli, me näemme sinut, ja arvostamme sinua sekä
saavutuksiasi. Ja sinulle, joka huudat aina kaikista hiljaisimmin, muista, että
sinun äänesi on yhtä tärkeä kuin meidän muidenkin.
Lähteet
MIELI ry. Hyvä itsetunto on optimistista realismia. Luettu
12.5.2021. https://mieli.fi/fi/mielenterveys/itsetuntemus/hyv%C3%A4-itsetunto-optimistista-realismia
Naiseuden voima. Haavoittuvuus ja autenttisuus ovat avaimet
omannäköiseen elämään. 2019. Luettu 12.5.2021. https://naiseudenvoima.com/haavoittuvuus-ja-autenttisuus/
Tieteen kuvalehti. 2019. Oletko se ”luokan pelle”? Sinulle
voisi olla käyttöä matkalla Marsiin. Luettu 12.5.2021. https://tekniikanmaailma.fi/oletko-se-luokan-pelle-sinulle-voisi-olla-kayttoa-matkalla-marsiin/
Kommentit
Lähetä kommentti