Markkinointi Victoria’s Secret Fashion Showssa ja sen ympärillä

 Markkinointi Victoria’s Secret Fashion Showssa ja sen ympärillä

 

Victoria’s Secret Fashion Show järjestetään vuosittain New Yorkissa. Muun muassa naisten alusvaatteita ja kosmetiikkaa myyvä yritys, Victoria’s Secret, käyttää näytöstä tuotteidensa esittelyyn ja mainostamiseen. Sitä pidetään yrityksen keskeisenä mainoskikkana, sillä muotinäytöksen avulla yritys on onnistunut eroamaan kilpailijoistaan. Vuonna 2018 Victoria’s Secret käytti spektaakkelin luomiseen yli kaksitoista miljoonaa dollaria ja näytöstä seurattiin yli kahdessasadassa maassa. Muotinäytös onkin vuoden katsotuin yli 800:lla miljoonalla näyttökerralla.

 

Muotinäytöstä mainostetaan vuoden ympäri ja siitä uutisoidaan paljon vielä sen jälkeenkin. Tapahtuma videoidaan ja sitä on mahdollista seurata suoratoistopalveluista niin suorana kuin jälkeenpäinkin. Lehdistön kiinnostus on suurta ja näytöksen ollessa lähellä täyttyvät uutiset muun muassa paparazzi-kuvista. Tuotanto on vuoden kestävä prosessi ja esimerkiksi castingiin panostetaan huolella. Näytöksessä kävelevätkin vuosittain muotimaailman suurimmat nimet, tänä vuonna muun muassa Kendall Jenner, Gigi Hadid ja Bella Hadid. Koska näillä supermalleilla on sosiaalisessa mediassa miljoonia seuraajia, heidän tehtävänään on mainostaa brändiä myös omien kanaviensa kautta. Mallit mainostavatkin tuotteita ympäri vuoden, eivät vain tapahtuman aikana. Näin yritys huolehtii, että brändi tulee satojen miljoonien ihmisten tietoisuuteen. Muotinäytös on myös malleille suunnattoman suuri mahdollisuus, sillä Victoria’s Secret Fashion Shown on sanottu luovan muotimaailman ikoneja.

 

On sanottu, että Victoria’s Secret Fashion Show on yksi maailman parhaista mainostamisen tavoista. Näytös kokoaa yhteen satoja julkisuuden henkilöitä ja esimerkiksi musiikista vastaavat alan suurimmat nimet. Yritys mainostaa tapahtumaa lähes jokaisella mahdollisella tavalla, esimerkiksi Facebookin, Twitterin, YouTuben, lehtien ja katalogien kautta. Näistä lähteistä on mahdollista löytää muun muassa haastatteluja, treenivideoita ja tuotteiden arvosteluja. Victoria’s Secret onkin onnistunut mainostamalla luomaan yhden muotimaailman suurimmista perinteistä eikä tapahtumaa seuraavat ihmiset jättäisi sen katsomista väliin mistään hinnasta.

 

Victoria’s Secret tietää kohderyhmänsä ja keskittyy myös muotinäytöksessä siihen. Kaksi kolmasosaa tapahtuman seuraajista on naisia ja näytös vetoaakin erityisesti nuoriin naisiin. Kun tietää yleisöstä esimerkiksi iän ja sukupuolen, on viesti mahdollista räätälöidä juuri tälle ryhmälle. Tämä on tärkeää huomioida myös tapahtumaa mainostaessa. Suurin osa mainostamisesta tapahtuukin sosiaalisessa mediassa, sillä sen avulla viesti on mahdollista saada tehokkaasti nuorten naisten tietoisuuteen. Mallit, joista puhutaan myös ”brändin lähettiläinä”, valitaan tarkasti ja he edustavatkin usein vain yhdenlaista vartalomallia. Vaikka yritys mielestäni antaa muotinäytöksessä hieman vääränlaisen kuvan vartaloihanteesta, on supermallit monille nuorille naisille esikuvia. Kauniit, pitkät, laihat ja ruskettuneet naiset saavat osan yleisöstä ihannoimaan ja tätä kautta seuraamaan heitä sosiaalisessa mediassa. Näin myös Victoria’s Secret saa näkyvyyttä, mainostavathan mallit tuotteita omilla tileillään ympärivuotisesti. Nuoret naiset, jotka seuraavat näytöstä ja ovat mahdollisesti vasta liittymässä ostovoimaan, haluavat käyttää vaatteita, joita näkevät ihailemiensa supermallien päällä.

 

Yhtenä mainoskikkana voidaan pitää myös sitä, että muotinäytöksen teemat vaihtelevat vuosittain. Usein teema on ajankohtainen ja liittyy asioihin, joista kohdeyleisö on kiinnostunut. Jälkikäteen juuri tietyn vuoden muotinäytös saatetaankin muistaa vain sen teemasta. Victoria’s Secret sijoittaa tuotantoon miljoonia dollareita. On tärkeää, että esimerkiksi käsikirjoittaja ja suunnittelija onnistuvat työssään, sillä taiteen ei saa antaa pilata viestiä. Myös taitava kuvaaja on kriittisessä asemassa, sillä itse näytös on avoinna vain kutsuvieraille. Julkisuuden kannalta siis televisioidut lähetykset sekä suoratoistopalveluiden videot ovat avainasemassa. Tavoitteena on kuitenkin kiinnittää mahdollisimman monen ihmisen huomio.

 

Vaikka mallit eivät varsinaisesti mainosta tuotteita näytöksessä, auttaa se brändiä vahvistumaan. Osittain juuri muotinäytöksen vuoksi Victoria’s Secret -tuotteita ei pidetä keskinkertaisina, niitä pidetään kategorian johtavina. Victoria’s Secret käyttää muotinäytöstä erottuakseen kilpailijoistaan ja luovat samalla tapahtuman, joka saa asiakkaat oikeaan mielentilaan ja halukkaaksi ostamaan tuotteita hieman kalliimmallakin hinnalla. Yrityksen kyky yhdistää suosittu kulttuuri, julkisuuden henkilöt ja luksustuotteet on ennennäkemätöntä ja heijastuu myös myyntilukuihin. Tutkimusten mukaan sinä iltana, kun muotinäytös kuvataan ja esitetään, kasvaa nettimyynti räjähdysmäisesti. Myyntiä edistetään myös sijoittamalla Victoria’s Secret Fashion Show strategisesti lomakauden sydämeen, jolloin ihmiset ovat esimerkiksi joululahjaostoksilla.

 

Yhdistämällä sosiaalinen media ja roolimallit Victoria’ Secret pysyy jatkuvasti niin teknologian kuin trendien mukana. Tämä auttaa pitämään brändin ihmisten mielessä, kun kysymyksessä ovat muoti, alusvaatteet ja kosmetiikka. Koska tunnetut mallit käyttävät ja mainostavat tuotteita, on niillä jatkuvasti kova kysyntä. Brändin tunnettavuuden ansiosta ovat ihmiset valmiita maksamaan niistä hieman normaalia enemmän.

Victoria’s Secret Fashion Show on siis yritykselle elintärkeä keino mainostaa tuotteitaan. Yritys tietää, mitä tahtoo saavuttaa ja suunnittelee markkinointitaktiikkansa sen mukaisesti. Yleisön erilaisia intressejä ymmärretään ja ne huomioidaan näytöstä kootessa. Esimerkiksi liikunnasta ja terveydestä kiinnostuneille luodaan videoita mallien treenirutiineista ja elämäntavoista. Yritys yrittää luoda malleista inhimillisiä ja samaistuttavia, jotta mahdollisimman moni ihminen tuntisi kuuluvansa joukkoon. Victoria’s Secret tietää kohderyhmänsä sekä alustat, jotka tarjoavat parhaat edellytykset mainostaa. Kun huuma muotinäytöksen ympärillä vihdoin laskeutuu, onkin aika odottaa jo seuraavan vuoden näytöstä. Yritys onkin onnistunut saamaan katsojat haluamaan lisää ja näin pysymään brändille lojaalisina.


-Melissa

Kommentit

Suositut tekstit