Kateus on mielikuvituksen puutetta
Kaikki ihmiset tuntevat joskus kateutta, vaikka sitä voi olla vaikea myöntää. Kateus on tabu, josta vaietaan. Kateus näkyy työelämässä, se vaikuttaa politiikassa, se herää selatessa muiden some-kuvia. Viimeksi kun kävin kotipaikkakunnallani, näin pitkästä aikaa erästä ystävääni, joka on myös entinen työkaverini. Keskustelimme pitkään kateudesta, koska törmäsimme kateuteen jatkuvasti entisessä työympäristössämme. Ystäväni vinkkasi lukeneensa juuri Helsingin Sanomissa julkaistun artikkelin kateudesta ja suositteli minuakin lukemaan sen.
Usein sanotaan, että suomalaiset ovat maailman kateellisinta
kansaa. Muualla toisen uutta autoa ihaillaan ja halutaan samanlainen, Suomessa toivotaan,
että se hajoaisi. Suomalaiset ajattelevat, että on hyvä, jos toisella on asiat
huonosti. Kateus on erilaista eri puolilla Suomea ja se näkyy eri tavoin. Olen
kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta Kalajoelta, joka on tunnettu
matkailupaikkakuntana. Kalajokiset ovat todella kateellista kansaa, ja se näkyy
vahvasti paikkakunnalla. Hiekkasärkät on varmasti se, mistä ihmiset ympäri
Suomen tuntevat Kalajoen. Matkailukeskittymä kehittyy koko ajan, niin kuin
pitääkin, mutta paikallisten on vaikea hyväksyä sitä. Ihan kuin he eivät
ymmärtäisi, kuinka paljon matkailu tuo paikkakunnalle rahaa, ja alueeseen ei
saisi investoida. Paikalliset eivät kestä sitä, että Hiekkasärkkien yritykset
menestyvät. Paikkakunnalla on myös vahva vastakkainasettelu keskustan ja
Hiekkasärkkien yrittäjien välillä.
Kolmisen vuotta sitten Hiekkasärkille avattiin kauppakeskus.
Turistit kyselivät innoissaan mitä kauppakeskukseen tulee, samalla kun
paikalliset manasivat kuinka kauppakeskus ei tule menestymään. Järjen köyhyyttä,
suuruuden hulluutta ja kuollut jo ajatuksena, ei tule toimimaan tämän
kokoisella paikkakunnalla. Asiasta voi olla montaa mieltä, mutta tämä oli
valtaosan kalajokisen mielipide. Kun kauppakeskus avattiin, lyötiin Facebookissa
paikallisessa puskaradiossa vetoa mikä yritys kaatuu ensimmäisenä. Vedonlyönnin
aloittaja oli paikallinen yrittäjä, jonka oma yritys ei sijaitse
Hiekkasärkillä. Kalajokiset ovat niin katkeria siitä, että kauppakeskus
rakennettiin, että iso osa ei ole asioinut siellä vieläkään.
Olen tehnyt lähes koko työhistoriani töitä Hiekkasärkillä,
ja tiedän alueen potentiaalin. Kauppakeskuksen avauduttua vaihdoin alaa, ja aloitin
myyjän työt yhdessä kauppakeskuksen myymälässä. Kerkesin työskennellä siellä
vajaat kaksi vuotta, kunnes myymälän vuokrasopimus päättyi, eikä sitä enää
jatkettu. Syihin sen kummemmin pureutumatta, oli myymälämme loppuunmyynti meille
myyjille kamalaa aikaa. Iso osa paikallisista ei ollut koskaan asioinut
kauppakeskuksessa, ja loppuunmyynnin alettua he rynnivät myymälään. Vahingon ilo
huokui heistä, saimme kuulla, kuinka oli odotettavissa, että myymälä tulee
lähtemään täältä, kyllähän tämän tiesi, teillä ei ole nyt enää töitä. Ventovieraat
ihmiset utelivat mitä alamme nyt tekemään, kun työt loppuu, ja iloisuutta myymälän
sulkeutumisesta ei peitelty. Jopa muutama keskustassa toimiva yrittäjä kävi
asiaa ilkkumassa. Olimme henkisesti ihan loppu, kun vihdoin saimme myymälän
ovet suljettua useamman viikon kestäneen loppuunmyynnin jälkeen. On järkyttävää
mitä kateus voi saada ihmisissä aikaan. Kateus on niin turha tunne, omaa
heikkoutta, viesti siitä.
Se, miksi kateus nousi pinnalle taas omissa ajatuksissani, on kun avasimme Instagram-tilin tiimiyrityksellemme. Kun ensimmäinen julkaisu oli tehty, jaoin sen myös omaan Instagramiini ja pyysin seuraajiani ottamaan tuoreen yrityksemme tilin seurantaan. Viisi ihmistä seuraajistani alkoi seuraamaan Samoaa Instagramissa. Niinpä, viisi. Toivon, että syynä on kiinnostuksen puute, eikä kateus yrittäjyysopintojani kohtaan.
- Iida
Lähde
Nykänen A-S. 2021. Kateus. Helsingin sanomat. Verkkolehti.
4.4.2021.
Kommentit
Lähetä kommentti